На 30.09 влязоха в сила промени в НАРЕДБА-18, които засягат пряко всички търговци приемащи плащания в брой и използващи софтуерни системи за управление на бизнеса си.
Предлагаме на вашето внимание резюмиран вариант на тези промени.
Коментар:НАП ще поддържа списък на всички софтуери, които декларират, че отговарят на изискванията й.
След крайния срок (31.03.2019) всички всички търговци ще могат да използват само и единствено софтуери, намиращи се в този списък. За да бъде включен даден софтуер в този списък, той трябва да отговаря на определени условия (виж. Условия за софтуерите)
Коментар:След инсталиране на софтуер, всеки търговец ще трябва самостоятелно да подаде декларация към НАП, която съдържа информация за ползвания софтуер. Тази декларация не може да бъде подадена от негово име (например от доставчика на софтуер), тъй като използването на електронен подпис на юридическото лице (търговеца)
Коментар:Това изискване налага подаване на нова декларация за всяка промяна на информацията, описана по-горе, независимо маловажността на промяната.
Коментар:Всяко юридическо лице е отговорно за цялостта и запазването на информацията от използваните софтуер. Съгласно цитирания член, данните трябва да се съхраняват минимум 5 години, а ако се счетат за счетоводни регистри и финансови отчети - 10 години.
Коментар:Всички търговци трябва да осигурят възможност за достъп и експорт на информацията в софтуера си. Ако софтуерът е част от по-голяма софтуерна система се допуска тази възможност да бъде осигурена чрез главната софтуерна система.